Tuesday, September 4, 2012

~ Cashew Nuts And Coconut Cupcakes...

Sheery Dream Cakes | 9:48 PM | 13 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang... 

Diana mohon maaf sekali lagi sebab belum ada kesempatan untuk BW dan membalas komen yang ada... Niat di hati nak buat hari ni.. Namun line tenet tenat pula... Nak online pun memang tak dapat... Seharian tak dapat nak online.. Nak guna hp memang agak malas.. Kecil sangat... Nasib baik malam ni line dah ok dah...

Malam ni Diana nak kongsikan resipi cupcake yang Diana buat pada petang Ahad lepas... Saja buat untuk menghilangkan kebosanan.. Baik masuk dapur buat cupcake kan.. ;). Jadi.. Ni ler hasilnya.. Jom selongkar resipinya... 



CASHEW NUTS AND COCONUT CUPCAKES

Bahan-Bahan  
  • 6 biji telur
  • 2 cawan mentega
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/4 cawan gula kastor _ ( Jika nak manis sedikit boleh bubuh 1 1/2 cawan )
  • 2 tsp baking powder
  • 1 cawan biji gajus goreng yang dikisar halus
  • 6 tbsp kelapa parut kering _ ( Dibahagi kepada 3 bahagian dan warnakan dengan warna kuning, merah dan hijau pada setiap bahagian. Kemudian jemur seketika hingga ianya kering )
  • 2 tsp esen pisang

Cara-Cara
  1. Ayak tepung bersama baking powder sebanyak tiga kali. 
  2. Campurkan kelapa parut kering yang telah diwarnakan serta biji gajus goreng kisar ke dalam tepung tadi. Gaul rata dan ketepikan.
  3. Pukul mentega bersama gula kastor hingga kembang.
  4. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi hingga kembang dan gebu.
  5. Setelah itu masukkan esen pisang dan pukul sebati.
  6. Masukkan campuran tepung tadi dan pukul rata.
  7. Isikan adunan kek ke dalam cawan kertas sehingga 3/4 penuh.
  8. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180°C selama 20 - 25 minit atau sehingga kek masak ( bergantung pada kepanasan suhu oven masing-masing).
  9. Hias dengan Mascarpone Cream Frosting ( rujuk resipi di bawah ) atau krim kegemaran.


Mascarpone Cream Frosting...

Bahan-Bahan
  • 175 gm mascarpone cheese
  • 75 gm mentega _ unsalted ( pada suhu bilik )
  • 3 tbsp gula aising
  • Secubit garam
  • 1/3 tsp lemon paste

Cara-Cara
  1. Pukul mascarpone cheese dengan mentega hingga sebati.
  2. Masukkan gula aising dan pukul lagi hingga adunan lembut.
  3. Masukkan garam dan lemon paste. Pukul sebati.
  4. Sedia untuk digunakan





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, September 2, 2012

~ Chinese Rice Dumpling ( Chang Ayam )...

Sheery Dream Cakes | 1:27 PM | | 8 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 

Alhamdulillah bertemu kita kembali di entri kali ni... Hari ni pasti ramai yang pergi keluar bersiar-siar bersama keluarga tersayang kan.. Diana tak pergi mana-mana pun.. Hanya rehat di rumah saja... Cuma niat di hati nak buat cupcake sekejap lagi.. 

Entri kali ni.. Diana nak kongsikan resipi ulang tayang saja ... Resipi campak-campak sahaja pun... Chinese Rice Dumpling atau lebih dikenali sebagai Chang ni memang menjadi kegemaran kami sekeluarga... Dulu ada juga Diana pernah kongsikannya di ENTRI INI... Ok, apa kata kita tengok resipi ulang tayang ni sekali lagi... Cuma kali ni Diana ada tambah 1 bahannya untuk versi kali ni ya. 


CHINESE RICE DUMPLING ( CHANG AYAM )

Bahan-Bahan
  • Beras pulut _ cuci dan toskan ( jika hendak rendam pun boleh tapi Diana tidak suka merendam beras tu sebab ia akan nampak hancur setelah siap direbus nanti ).
  • Daun pandan / Daun buluh kering ( boleh di dapati di kedai² yang menjual bahan² untuk Chang ).
  • Pengikat Chang yang dibuat dari kulit pisang atau sejenis lalang / rumput _ rendam terlebih dahulu sebelum digunakan.

Bahan-Bahan Inti
  • Dada ayam _ dibersihkan dan dipotong kecil²
  • Cendawan shitake kering _ direndam dan dipotong kecil ²
  • Dried chestnuts _ rebus hingga lembut dan buang sisa kulit yg masih ada
  • Rebung dalam tin _ dihiris kecil²
  • Preserved Vegetable _ rendam sekejap dan dibersihkan
  • Bawang merah _ dicincang halus
  • Bawang putih _ dicincang halus
  • Serbuk lada putih
  • Rempah 5 ( 5 spices )
  • Garam
  • Perencah pati ayam Tumix
  • Kicap pekat Yot Brand

**Boleh juga dicampur dengan bahan² seperti daging, udang kering, scallops, salted egg yolk dan ianya terpulang pada citarasa masing².

Cara-Cara Menyediakan Inti
  1. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan ayam, rebung, cendawan dan preserved vegetable. Masak seketika.
  3. Campurkan garam, kicap pekat, serbuk lada hitam dan rempah 5.
  4. Masak hingga bahan² empuk dan sedikit garing.
  5. Angkat dan biarkan sejuk seketika. 
  6. Ketepikan.

Cara² Menyediakan  Berasnya
  1. Tumiskan bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak hingga wangi.
  2. Masukkan beras pulut, garam dan kicap pekat. Masak seketika.
  3. Angkat.

Cara² Membungkus Chang
  1. Ambil sehelai daun pandan atau daun buluh ( letakkan daun pandan sepanjang 2 inci di dalamnya jika menggunakan daun buluh ) dan lipat membentuk seperti kon. 
  2. Isikan sedikit beras pulut dan isikan sedikit inti ayam di atasnya.
  3. Masukkan juga sebiji atau beberapa biji chestnuts dan kemudian tutup atasnya dengan beras pulut semula.
  4. Lipat / bungkus chang dengan kemas dan ikat menggunakan tali pengikat chang. 
  5. Masukkan chang ke dalam air mendidih ( jumlah air mesti melebihi paras chang ) sehingga Chang Ayam masak. 
  6. Biasanya masa merebus tidak kurang dari 1 jam 30 minit ( Diana biasanya merebus chang selama 2 jam lamanya). Tapi ia bergantung juga kepada saiz bungkusan chang yang kita buat.








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>